کد مطلب:50514 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

اصل تعقل











تربیت فطری تربیتی است كه با به كار گرفتن عقل و شكوفا نمودن آن یعنی تعقل،[1] سامان می یابد و همه ی برنامه ها و اقدامات تربیتی بر این است كه انسان، عقلانی شود و به مرتبه ی كمال عقلی دست یابد،[2] زیرا عقل موهبتی است الهی و نوری رحمانی كه پیامبر درونی انسان شمرده می شود،[3] چنانكه امیرمومنان علی (ع) از آن چنین تعبیر كرده است:

«العقل رسول الحق.»[4] .

عقل سفیر حق است.

و نیز فرموده است:

«العقل مصلح كل امر.»[5] .

عقل به سامان آورنده ی هر امری است.

«العقل ینبوع الخیر.»[6] .

عقل چشمه ی خیر و خوبی است.

«خیر المواهب العقل.»[7] .

بهترین موهبتها عقل است.

عقل برترین موهبتها و به حسب ذات مایل به خیرات و كمالات و خواستار عدل و

[صفحه 255]

احسان است. این عقل ملاك تكلیف و ثواب و عقاب است و بدان حق از باطل و خیر از شر و راه از بیراهه تمیز داده می شود و به وسیله ی آن زشت و زیبا و كمال و پستی و راستی و نادرستی تشخیص داده می شود.[8] در دیوان منسوب به امام علی (ع) درباره ی این موهبت نورانی كه والاترین بهره ی آدمی است چنین وارد شده است:


و افضل قسم الله للمرء عقله
فلیس من الخیرات شی ء یقاربه


اذا اكمل الرحمن للمرء عقله
فقد كملت اخلاقه و ماربه


یعیش الفتی فی الناس بالعقل انه
علی العقل یجری علمه و تجاربه[9] .

بهترین بهری كه خدا به آدمی بخشیده است خرد است، كه هیچ نیكی به پایه اش نرسد. خدا اگر خرد انسان را درست دهد، خویها و نیازهای وی همگی درست بود.

با خرد است كه انسان در میان گروه زید. چه، دانش و آزمون انسان بر خردش استوار است.

رسالت پیام آوران الهی در این جهت بوده است كه زمینه ی شكوفایی استعدادهای آدمیان را فراهم سازند و آنان را تربیت عقلانی كنند و عقلها را بالنده نمایند و انسانها را به حكمت نظری و حكمت عملی رهنمون شوند.

امیرمومنان (ع) درباره ی رسالت تربیتی انبیای الهی فرموده است:

«فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیاءه، لیستادوهم میثاق فطرته و یذكروهم منسی نعمته و یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیروا لهم دفائن العقول و یروهم آیات المقدره.»[10] .

پس هر چند گاه پیامبرانی فرستاد و به وسیله ی آنان به بندگان هشدار داد تا حق میثاق فطرت بگزارند و نعمت فراموش كرده را به یاد آرند. با حجت و تبلیغ ، چراغ معرفتشان را بیفروزند تا به آیتهای خدا چشم دوزند.


صفحه 255.








  1. لسان العرب، ج 9، ص 326.
  2. ر. ك: الاسفار الاربعه، ج 9، صص 125 -121.
  3. سیری در تربیت اسلامی، ص 183.
  4. شرح غررالحكم، ج 1، ص 70.
  5. همان، ص 110.
  6. همان، ص 173.
  7. همان، ج 3، ص 420.
  8. ن. ك: محمد باقر الملكی المیانجی، توحید الامامیه، الطبعه الاولی، موسسه الطباعه و النشر وزاره الثقافه و الارشاد اسلامی، 1415 ق. ص 21.
  9. دیوان امام علی (ع)، صص 75 -74.
  10. نهج البلاغه، خطبه ی 1.